PUBLICATIONS
August, 2, 2024
Liisamaija Hautsalo
Researcher identifier: ORCID: 0000-0002-8938-624X
Peer-reviewed scientific articles
Hautsalo, Liisamaija (2024). Eliitin taidemuodosta kaiken kansan taiteeksi?
Vernakularisaation politiikka 1970-luvun suomalaisessa karvalakkioopperassa. Musiikki 2/2024: 58–87.
Hautsalo, Liisamaija & Heidi Westerlund (2023). The Politics of memory and place-making in local opera: The case of the Kymi River Opera. Svensk tidskrift för musikforskning/Swedish Journal of Music Research. Vol. 105. Pp. 23–40. https://publicera.kb.se/stm-sjm/article/view/14149/15376
Hautsalo, Liisamaija. (2021). Lastenoopperaa, koululaisoopperaa ja lasten tekemää oopperaa: Suomen Kansallisoopperan lapsille suunnatun ohjelmiston kulttuuripolitiikka, 40 (4), Synteesi, 7–26.
Hautsalo, Liisamaija. (2021). Expanding professionalism in and through Finnish local opera. In Helena Gaunt & Heidi Westerlund (eds.): Expanding Professionalism in Music and Higher Music Education. A Changing Game. London: Routledge. Pp. 1–15.
Hautsalo, L. & Westerlund, H. (2021). The “operatic of opera” in music history pedagogy – exploring the temporal narrativization of opera. Nordic Research in Music Education, 2(1), 71-88.
https://doi.org/10.23865/nrme.v2.3024
Hautsalo, Liisamaija 2020. Yhteiskuntakritiikki ja ympäristösuhde Kalevi Ahon Hyönteiselämää-oopperassa. In Juha Torvinen and Susanna Välimäki (eds.): Musiikki ja luonto. Soiva kulttuuri ympäristökriisin aikakaudella. Turku: Utukirjat. 115–138.
Hautsalo, Liisamaija 2018. Mitä paikallisoopperalla voi tehdä? Pentti Tynkkysen suullinen historia sosiaalisesti vastuullisen muusikkouden ilmentäjänä. Musiikki 2/2018 (Musiikki ja tasa-arvo -teemanumero): 26–54.
Hautsalo, Liisamaija & Saijaleena Rantanen 2016. Suomen laulusta Pohjan neitiin.
Strateginen nationalismi musiikillisen kasvatuksen käyttövoimana Suomessa 1800–1900-lukujen vaihteessa [From the Song of Finland to the Maiden of the North. Strategic Nationalism as a Tool for Music Education in the 20th century]. Musiikkikasvatus 18 (2). http://www2.siba.fi/musiikkikasvatuslehti/userfiles/FJME_Vol18nro2_nettiversio.pdf
Hautsalo, Liisamaija 2015. Strategic Nationalism Towards the Imagined Community: The Rise and Success Story of Finnish Opera. In Derek B. Scott & Anastasia Belinda Johnson (eds.): The Business of Opera. York, UK: Ashgate Publishing. 175–194.
Hautsalo, Liisamaija 2013. Fennomania, Suomi-neito ja Oskar Merikannon oopperoiden naishahmot [Fennomania,”Finnish Maid” and the Female Figures of Oskar Merikanto’s Operas]. Musiikki 43 (3–4). 29–60.
Hautsalo, Liisamaija 2013. Lappologinen orientti Launiksen Aslak Hetassa [The “Lappological Orient“ in Armas Launis’ Aslak Hetta]. Musiikki 43 (1). 8–32.
Hautsalo, Liisamaija 2012. Toiset oopperassa Kaarle-kuninkaan metsästys – Postkolonialistinen analyysi markkinakohtauksen juutalaisrepresentaatiosta [The Others in the Opera King Charles’ Hunt – a Postcolonial Analysis of the Representations of Jewishness]. Musiikki 42 (3–4). 48–87.
Hautsalo, Liisamaija 2011. Whispers from the Past: Musical Topics in Saariaho’s L’amour de loin. In Tim Howell, Jon Hargreaves and Michael Rofe (eds.): Kaija Saariaho: Visions, Narratives, Dialogues. York, UK: Ashgate Publishing. 107–129.
Hautsalo, Liisamaija 2010. Kehtolaulutopos neljässä suomalaisessa oopperassa [Topic of Lullaby in four Finnish Operas]. Etnomusikologian vuosikirja [The yearbook of the Finnish Society for Ethnomusicology] 22. 83–107. DOI: https://doi.org/10.23985/evk.66891.
Hautsalo, Liisamaija 2006. Kaija Saariaho’s opera L’amour de loin: Themes, stylistic features and the idea of foreignness. In Eero Tarasti (ed.): Music and the Arts II. Proceedings from ICMS 7. Acta Semiotica Fennica XXIII 2. 859–866.
Hautsalo, Liisamaija 2005. Transelementit Kaija Saariahon oopperassa Kaukainen rakkaus [Transelements in Kaija Saariaho’s opera L’amour de loin]. In Anne Sivuoja-Gunaratnam (ed.): Elektronisia unelmia. Kirjoituksia Kaija Saariahon musiikista. [Electronic dreams. Writings on Kaija Saariaho’s music]. Helsinki: University Press. 231–256.
Non-refereed scientific articles
Hautsalo, Liisamaija. 2024. Finnish, French, or Cosmopolitan? Kaija Saariaho broke many glass ceilings during her long career as a composing woman. Baltic Worlds 3: 2024 (Theme: Classical music, education, and national identity): 94–104.
Hautsalo, Liisamaija & Osmo Pekonen 2017. Émilie, an Opera about Love, Death, and Mathematics. In David Swart, Carlo H. Séequin and Kristóf Fenyvesi (eds.): Proceedings of Bridges 2017: Mathematics, Art, Music, Architecture, Education, Culture. Phoenix, Arizona: Tessellations Publishing. 387–390.
http://archive.bridgesmathart.org/2017/bridges2017-387.pdf
Hautsalo, Liisamaija 2016. ”Rahat pois risujenkatkojilta”: Säveltäjä John Cagen vierailu Musiikin aika -festivaalin määrittäjänä. [Don’t Give Money to Him. John Cage’s Visit in the Time of Music Festival in Viitasaari]. In Satu Silvanto (ed.): Festivaalien Suomi. [Festivals of Finland]. Cuporen julkaisuja 29. Helsinki: Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiö.
Hautsalo, Liisamaija 2017. Armas Launis’ Aslak Hetta som lappologisk Orient [Aslak Hetta and Lappological Orient]. In Kajsa Andersson (ed.): L’Image du Sapmi III. Humanistica Oerebroensia. Artes et linguae 17. Örebro: Öribro University Press.
Hautsalo, Liisamaija 2013. Suomalainen ooppera nyt – ja miltä se voisi näyttää tulevaisuudessa [Finnish Opera Today and How it Might Look in the Future]. Musiikki 43 (1). 3–7.
Hautsalo, Liisamaija 2012. Rakkaus Kaija Saariahon oopperoissa [Love in Kaija Saariaho’s Operas]. In Pekka Hako (ed.): Aistit, uni, rakkaus. Kaksitoista katsetta Kaija Saariahoon. [Senses, Sleep, Love: Twelve Views Towards Kaija Saariaho]. Helsinki: LURRA Editions. 221–250.
Hautsalo, Liisamaija 2011b. Olavinlinnan Oopperajuhlien vuoden 1913 mainosjuliste: Uushermeneuttinen analyysi Oskar Merikannon toiminnasta Suomen 1900-luvun alun kulttuurimaisemassa [Poster of the 1913 Olavinlinna Opera Festival: a New-Hermeneutic Analysis of Oskar Merikanto’s Works in the Cultural Landscape of the Early 1900’s]. In Jan Lehtola (ed.): Merikanto-symposium [Merikanto Symposium]. Kirkkomusiikin osaston julkaisuja 35. Kuopio: Sibelius Academy. 78–96.
Hautsalo, Liisamaija 2011c. Suomalainen ooppera arjen kuvaajana [Finnish Opera as a Depiction of Everyday Life]. Musiikkikasvatus 14 (2). 78–80.
Hautsalo, Liisamaija 2010. Pyhän semantiikka Kaija Saariahon Kaukaisessa rakkaudessa. [The Semantics of the Sacred in Kaija Saariaho’s L’amour de loin]. Synkooppi 98 (1). 20–25.
http://www.amfion.fi/jutut/esseet/pyhan-semantiikka-kaija-saariahon-oopperassa-kaukainen-rakkaus/
Hautsalo, Liisamaija 2008. Hevosia oopperassa. [Horses in Opera]. In Jaakko Tuohiniemi (ed.): Juhlakirja Anu Konttiselle hänen viettäessään karonkkaansa Järvenpään Kallio-Kuninkalassa 26. päivänä tammikuuta 2008 [A Book of Homage to Anu Konttinen at Her Celebrations in Kallio-Kuninkala in Järvenpää on January 26th 2008]. Helsinki: Helsingiæ. 9–17.
Hautsalo, Liisamaija 2003. Muukalaisuudesta ja ylittämisestä Kaija Saariahon oopperassa L'amour de loin [On Otherness and Transitions in Kaija Saariaho’s Opera L’amour de loin]. Synteesi 1. 84–89.
Hautsalo, Liisamaija 2003. Marinan tapaus – Poltettu oranssi ja suomalaisen oopperan hullu nainen [The Case of Marina – Burnt Orange and the Mad Woman in the Finnish opera]. Synkooppi 70 (1). 21–27.
Hautsalo, Liisamaija 1998. Toiseus – Hysteria – Kuolema. Kundryn levoton matka hiljaisuuteen [Otherness – Hysteria – Death. Kundry’s Restless Journey into Silence]. Synteesi 1. 66–79.
Thesis
Hautsalo, Liisamaija 2008. Kaukainen rakkaus – Saavuttamattomuuden semantiikka Kaija Saariahon oopperassa. [L’amour de loin – Semantics of the Unattainable in Kaija Saariaho’s Opera]. Doctoral thesis. Helsinki: Helsinki University Press.
– Richardson, John 2008. Ansiokas tutkimus Kaija Saariahon Kaukainen rakkaus - oopperasta. [Praiseworthy research on Kaija Saariaho’s L’amour de loin]. Examiner’s report of the PhD dissertation Kaukainen rakkaus: Saavuttamattomuuden semantiikka Kaija Saariahon oopperassa by Liisamaija Hautsalo. Musiikki 2. 87–95.
Book
Laes, Tuulikki, & Hautsalo, Liisamaija (2020). Remarks on a Visionary's Journey: An Anthology Celebrating Heidi Westerlund. Helsinki: Sibelius Academy Publications.
Publications intended for professional communities (and audiovisual material)
Hautsalo, Liisamaija 2011. Oopperatutkimus ja opettaminen – Uusia näkökulmia etsimässä [Opera research and teaching – In search of new perspectives]. Muhipedi, a pedagogical music history website, Sibelius Academy. http://www2.siba.fi/muhipedi/index.php?id=83&la=fi
Hautsalo, Liisamaija & Matti Huttunen 2011. Suomalainen ooppera verkkoon! [Finnish Opera Online!]. Pedagogical online material for schools, Sibelius Academy. www.oopperaverkossa.fi
Hautsalo, Liisamaija & Sanna Akkanen 2003. Näin syntyy ooppera [The Birth of an Opera]. Content for the history study module of the “Opit” learning environment. WSOY. Online publication. www.opit.wsoy.fi
Hautsalo, Liisamaija 2003. Aleksis Kivi. Introduction to Einojuhani Rautavaara’s opera, Aleksis Kivi, for the teaching and learning package Näin syntyy ooppera [The Birth of an Opera]. Content for the history study module of the “Opit” learning environment. WSOY. Online publication. www.opit.wsoy.fi
Publications intended for the general public, linked to the applicant’s research (selection)
Texts in program books
Hautsalo, Liisamaija 2024. Kaija Saariahon Adriana Mater käsittelee sotaa ja väkivaltaa naisen näkökulmasta [Kaija Saariaho’s Adriana Mater examines war and violence from a woman’s perspective]. Savonlinna: Savonlinna Opera Festival.
Hautsalo, Liisamaija 2017. Kaija Saariahon Only the Sound Remains tarkastelee olemisen peruskysymyksiä [Kaija Saariaho’s Only the Sound Remains Deals with Fundamental Questions of Human Life]. Helsinki: The Finnish National Opera.
Hautsalo, Liisamaija 2015. Moniäänisiä monologeja [Polyphonic Monologues: Kaija Saariaho’s Émilie]. Helsinki: The Finnish National Opera.
Hautsalo, Liisamaija 2009. Perhekronikka Suomen lähihistoriasta. Isän tytössä on samaistumiskohteita monille sukupolville [Olli Kortekangas’ Daddy’s Girl]. Helsinki: The Finnish National Opera.
Hautsalo, Liisamaija 2008. Sentan hyppy kuolemaan [Introducing Wagner’s Flying Dutchman]. Savonlinna: The Savonlinna Opera Festival.
Hautsalo, Liisamaija 2008. Lengsel etter det transsensuelle [Kaija Saariaho’s L’amour de loin]. Bergen: Bergen Music Festival.
Hautsalo, Liisamaija 2008. Musiikkini joutui kohtaamaan maailman [An Opera about Growing as a Human Being: Kaija Saariaho’s Adriana Mater]. Helsinki: The Finnish National Opera.
Hautsalo, Liisamaija 2006. Espaces à la frontière du sonore [Spaces and Timbres: Kaija Saariaho’s Adriana Mater]. Paris: Opéra National de Paris.
Hautsalo, Liisamaija 2004. Kaipausta yliaistilliseen [Longing for Trancendent: Kaija Saariaho’s L’amour de loin]. Helsinki: The Finnish National Opera.
Other publications on opera
Hautsalo, Liisamaija 2017. Ihmiskauppaa, kunnallispolitiikkaa ja arkisia askareita: Suomessa sävelletään oopperaa monimuotoisesti ja ennenäkemättömän paljon. Kompositio 1. 18–24. http://composers.fi/composerswp/wp-content/uploads/2014/12/kompositio_1_2017.pdf
Hautsalo, Liisamaija 2016. Ooppera on kuollut – eläköön ooppera! [Opera is Dead – Long Live Opera!] IssueX. Online journal of the University of the Arts of Helsinki. http://www.uniarts.fi/blogit/equally-well/ooppera-kuollut-%E2%80%93-el%C3%A4k%C3%B6%C3%B6n-ooppera
Hautsalo, Liisamaija, 2005. A Yearning for the Trans-sensual. Kaija Saariaho’s Opera L’amour de loin. DVD cover text. Deutsche Grammophon 00440 073 4026.
Reviews and other texts in newspapers and other publications (in English and Finnish)
Helsingin Sanomat (in Finnish)
Ville Saukkosen erinomaisesti ohjaama Philip Glassin Akhnaten tarjoaa lumoavan pakopaikan pandemiaarjen kurimuksesta. 1.3.2021. HS. <https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000007831913.html>
Mahtava Kiina onkin nyt Tähtien sodan toisia galakseja riistävä imperiumi: Opera Boxin Turandot tarjoaa loisteliasta visuaalisuutta ja paikoin maailmanluokan laulamista. 28.8.2020. HS. <https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006616885.html>
Äärimmäistä pahaa tutkiva Ihmissydän-ooppera on niin järkyttävä, että kriitikkokin juoksi vessaan itkemään.
29.2.2020. HS. < https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006423703.html>
Tauno Pylkkäsen ristiretkiajan ooppera palasi Aleksanterin teatteriin, nyt Neuvosto-Viroon sijoitettuna. HS.
11.1.2020.
<https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006369622.html>
Kamarioopperan kaksi kantaesitystä näyttävät, kuinka taitava lavakettu baritoni Gabriel Suovanen on. HS.
6.12.2019.
<https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006334044.html>
Tamperelaisten hapuilevassa Kalle Päätalo -oopperassa laulajista ei saa aina selvää, Juice Leskisen unohduksiin painunut libretto vilisee voimasanoja. HS. 12.11.2019
< https://www.hs.fi/haku/?query=Liisamaija%20Hautsalo>
Baby Jane on syksyn oopperatapaus, traaginen kuvaus läheisriippuvuudesta. HS. 24.10.2019 <https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006284044.htmlA>.
Klockriketeaternin Aniara ei taivu genremäärittelyihin, mutta kuulemisen arvoinen se joka tapauksessa on. HS. 18.9.2019. <https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006242842.html>.
Elämänkuvat-teoksella Olli Kortekangas osoitti kuuluvansa oopperasäveltäjiemme ylimpään aateliin. HS.
2.8.2019. <https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006192244.html>.
Rosvot-oopperan libretto on melkoinen tekele, mutta Milanon La Scalan solistien maailmanluokan laulu peittosi Savonlinnassa kaikki puutteet. HS. 16.7.2019. <https://www.hs.fi/kulttuuri/art2000006175199.html>.
Rigoletto on ooppera naisiin kohdistuvasta seksuaalisesta väkivallasta, vaikka asiaa ei yleensä sanota ääneen. HS. 6.7.2019. <https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006165402.html>.
Sevillan parturi on Savonlinnassa ratkiriemukasta, modernia kesähömpötystä.
HS. 5.7.2019. <https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006164300.html>.
Kaija Saariahon sävellys kuullaan ensi kertaa Suomessa, ja sooloviuluteoksen soittaa hänen oma tyttärensä Aliisa Barrière. HS. 3.7.2019. <https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006161777.html>.
Paciuksen oopperaharvinaisuus Die Loreley palasi Aleksanterin teatteriin raikkaana tulkintana yli 130 vuoden jälkeen. HS. 12.1.2019. <https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005963487.html>.
Kahdesta koomisesta pienoisoopperasta tehty yhteisteos onnistuu osittain – Psykiatri naurattaa, mutta Solange.Solange ei. HS. 5.1.2019. <https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005955956.html>.
Lauri Kilpiön uusi ooppera avasi vahvasti pimeyttä vastustavan festivaalin Siuntiossa.
Mustan veden yli -kamariooppera yhdistää uutta ja vanhaa lyriikkaa Lux Musicae -festivaalilla. HS.
17.11.2018. <https://www.hs.fi/aihe/liisamaija-hautsalo/>.
Pikaparantolassa olisi ollut hauskempaa, jos lauletusta tekstistä olisi saanut selvää. September 28, 2018.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005844577.html
Bel canto -tyylin ydinteos Norma on vahvojen laulajien ooppera – jopa siinä määrin, että laulajat jyräsivät Sellosalissa orkesterin yli. September 8, 2018.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005820096.html
Jani Sivénin uusi ooppera hyödyntää kuoroa mestarillisesti – Pyhä Birgitta nousee 2000-luvun suomalaisen oopperan parhaimmistoon. August 24, 2018.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005802159.html
Kulttuuritalossa kuultiin kelpo matkalaukkuversio oopperaharvinaisuudesta, joka on myös puolalaisten kansallinen symboli. August 23, 2018.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005800360.html
Savonlinnan oopperajuhlien Faust on nuorten naissolistien riemuvoitto. July 8, 2018.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005748318.html
Utopia paljastuu dystopiaksi Miika Hyytiäisen kokeellisessa uutuusoopperassa, jota esitetään Münchenin biennaalissa. June 6, 2018.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005708914.html
Finnish Music Quarterly (in English)
Finnish local opera appeals to thousands. Finnish Music Quarterly. September 6, 2018.
https://fmq.fi/articles/finnish-local-opera-appeals-to-thousands
Gene technology, local heroes and pipe and drain renovations – Finland is producing new operas like never before. Finnish Music Quarterly. June 24, 2018. [Uuden suomalaisen teemojen ja aiheiden esittely].
https://fmq.fi/articles/gene-technology-local-heroes-and-pipe-and-drain-renovations
Too Many Words, Too Little Music. Finnish Music Quarterly. March 22, 2018. [Arvio Olli Kortekankaan Veljeni vartija -oopperasta].
https://fmq.fi/articles/too-many-words-too-little-music
My Brother’s Keeper – an Opera about the Difficulty of Coexistence. Finnish Music Quarterly. February 15, 2018. [Olli Kortekankaan Veljeni vartija -oopperan esittely].
https://fmq.fi/articles/my-brothers-keeper-an-opera-about-the-difficulty-of-coexistence
Playlist: Death at the Opera, or 20 Musical Ways to Kill a Woman. Created with Sini Mononen. Finnish Music Quarterly. February 15, 2018. [Soittolista kuolemaa käsittelevistä oopperoista].
https://fmq.fi/articles/death-at-the-opera-or-20-musical-ways-to-kill-a-woman
Deep in Sound, Deep in Soul. Finnish Music Quarterly. Published October 7, 2016. [Kaija Saariaho’s work in New York].https://fmq.fi/articles/deep-in-sound-deep-in-soul
A Century of Opera. Finnish Music Quarterly 2/2012. 32–37. [Suomalaisen oopperan historiasta].
Reaching for the Stars. Finnish Music Quarterly 4/2011. 50–51. [Oopperalaulaja Miina-Liisa Värelän haastattelu].
Time for Music? Finnish Music Quarterly 3/2011. 36–41. [Suomalainen musiikkikasvatus tänään].
About Love. Finnish Music Quarterly 1/2010. 8–13. [Kaija Saariahon Émilie-oopperan esittely].
Seen and Heard: Review: Veli-Matti Puumala’s Anna Liisa. Finnish Music Quarterly 4/2008. [Arvio Veli-Matti Puumalan Anna Liisa -oopperasta].
Nordic Music Days: More than Music. Finnish Music Quarterly 3/2008. [Pohjoismaisten musiikkipäivien esittely].
Opera in the Hands of Conductors. Finnish Music Quarterly 2/2008. [Oopperajohtajien haastattelut lehden oopperateemanumeroon].
Paavo Heininen – a Modernist Unafraid of the Opera. Finnish Music Quarterly 2/2008. [Säveltäjä Paavo Heinisen haastattelu lehden oopperateemanumeroon].
From Sonic Environment to Psychoanalysis: Finnish Music Research is Increasingly Far-reaching. Finnish Music Quarterly 1/2007. [Katsaus suomalaiseen musiikintutkimukseen].
Adriana Mater More Modern than its Predecessor: Peter Sellars’ Direction Leaves Room for Improvement. Finnish Music Quarterly 2/2006. [Arvio Kaija Saariahon Adriana Materin kantaesityksestä].
The Sufferings of Young Adriana. Finnish Music Quarterly 1/2006. [Kaija Saariahon haastattelu].
Maalouf’s New Genre. Finnish Music Quarterly 1/2006. [Amin Maaloufin haastattelu].
Major Emotions but No Compromise. Finnish Music Quarterly 3/2005. [Ondine-levy-yhtiön toimitusjohtaja Reijo Kiilosen haastattelu].
Mezzo-soprano Lilli Paasikivi. Hastening Slowly into the Heavyweight Series. Finnish Music Quarterly 2/2003. [Oopperalaulaja Lilli Paasikiven haastattelu].
Sliding in Sound. Material and Immaterial Images in Kaija Saariaho’s Flute Music. Finnish Music Quarterly 1/2003. [Kaija Saariahon huilumusiikin esittely].
Anu Komsi is a Soprano whose Motto is Versatility. Finnish Music Quarterly 4/2001. [Oopperalaulaja Anu Komsin haastattelu].
Simply Unadorned and Crystal-clear. Finnish Music Quarterly 3–4/2000. [Arvio Kaija Saariahon Kaukaisen rakkauden kantaesityksestä].
Witches, Vampires and Comic Strip Heroes: Opera Skaala Makes Modern Opera Based on Strong Principles and a Small Budget. Finnish Music Quarterly 3–4/2000. [Suomalaisen avant-garde -oopperaryhmän esittely].
Making an Opera Like Running the 100 Metres. Finnish Music Quarterly 3–4/2000. [Baritoni Gabriel Suovasen esittely].
The New Finnish Opera Boom. Finnish Music Quarterly 1/2000. [Vuoden 2000 suomalaisten oopperakantaesitysten esittely].
Rondo (in Finnish)
Lappeenrannan laulukilpailut: Tasaista tasoa ja jälkipyykkiä. [The Lappeenranta National Singing Contest: consistent talent and controversies]. Rondo 1/2013.
Puhdistus oli onnistunut riski. [Puhdistus was a risk but it worked]. Rondo 6/2012.
Puskateatteria kangaspuissa. Rondo 8/2011.
Loistelias Aida ottaa kantaa. [Reviewing Aida]. Rondo 11/2010.
Oopperaa makuukamarissa. [Reviewing Jaakko Kuusisto’s Makuukamariooppera]. Rondo 5/2010.
Rakkaudesta tietoon ja totuuteen. [Kaija Saariahon Émilie-oopperan esittely]. Rondo 1/2010.
Mieslaulu kriisissä. Lappeenrannan laulukilpailuja käydään taas kolmen vuoden välein. [The Lappeenranta National Singing Contest]. Rondo 1/2010.
Wagnerin natsiyhteydet syyniin. [On the Bayreuth Music Festival]. Rondo 11/2009.
Pienellä on varaa olla ennakkoluuloton. [Opera North in Leeds]. Rondo 8/2009.
Pitkästymisen ylistys. [Introducing conductor Ville Matvejeff]. Rondo 8/2009.
Sopraano Pia Freund etsii musiikin ydintä tekstin kautta. [Soprano Pia Freund in Focus]. Rondo 11/2008.
Anna Liisa ei päästä katsojaa helpolla. [Reviewing Veli-Matti Puumala’s Anna Liisa]. Rondo 10/2008.
Minotaurus soi kalman värein. [Reviewing Harrison Birtwistle’s Minotaur (Royal Opera, London]. Rondo 6/2008.
Vihan ja anteeksiannon ooppera syntyi uudelleen. [On Kaija Saariaho’s Adriana Mater]. Rondo 2/2008.
Mari Palo rohkaisee nykyoopperan pariin. [Introducing Soprano Mari Palo]. Rondo 2/2008.
Jouluseimi haaremissa. [Reviewing the FNO’s Zaide]. Rondo 12/2006
Kulttuurit törmäyskurssilla. [Reviewing Sibelius Academy’s Albert Herring]. Rondo 11/2006.
Ankea visualisointi sumensi Adriana Materin. [Reviewing Kaija Saariaho’s Adriana Mater]. Rondo 5/2006.
Tutkielma vallasta ja mielivallasta. [Reviewing Ooppera Skaala’s Philip Glass production]. Rondo 5/2006.
Muukalaisena idän ja lännen välissä. [Interviewing Amin Maalouf]. Rondo 3/2006.
Naisissa laulun tulevaisuus? [The Lappeenranta National Singing Contest]. Rondo 2/2006.
Kauhukakarat ja toiston melankolia. [Reviewing Ooppera Skaalan Philip Glass’ production]. Rondo 10/2005.
Nuoren Adrianan kärsimykset. [Introducing Kaija Saariaho’s Adriana Mater]. Rondo 6/2005.
Ranskalainen uskontunnustus. [Reviewing Messiaen’s St. Francis of Assisi (Opéra National De Paris)]. Rondo 10/2004.
Oman tien kulkija. [Interviewing composer Aki Yli-Salomäki]. Rondo 9/2004.
Shokkihoitoa Bayreuthissa. [Reviewing Parsifal (Bayreuth Music Festival)]. Rondo 8/2004.
Kaipausta yliaistilliseen. Kaukainen rakkaus on modernismistaan huolimatta romanttinen ooppera. [Introducing Kaija Saariaho’s L’amour de loin]. Rondo 7/2004.
Valon ja värin lumoa Tukholmassa. [Reviewing Wagner’s Tristan und Isolde (Royal Swedish Opera)]. Rondo 4/2004.
Wagneria Suomeksi – vihdoinkin! [Book review]. Rondo 1/2004.
Uransa huipulla eläkkeellä. Jaakko Ryhästä huolettaa se, että kouluissa ei enää lauleta. [Interviewing bass Jaakko Ryhäsen in Bayreuth]. Rondo 9/2003.
Muukalainen, paitsi musiikissa. [Interviewing Kaija Saariaho]. Rondo 8/2002.
Kaipuu, rakkaus, kuolema. Kaija Saariahon esikoisooppera kypsyi vuosikymmenen, mutta valmistui vuodessa. [Introducing Kaija Saariaho’s Lamour de loin]. Rondo 4/2000.
Turun Sanomat (in Finnish)
Sebastian Fagerlundin Syyssonaatti on suomalainen oopperatapaus [On the First Performance of a New Finnish opera Höstsonaten, Finnish National Opera premiere]. Turun Sanomat 10.9.2017.
Irvokkaan moderni Lady Macbeth [On Shostakovich’s Lady Macbeth of the Mtsensk District, Finnish National Opera premiere]. Turun Sanomat 29.1.2017. http://www.ts.fi/kulttuuri/musiikki/3377236/Oopperaarvio+Irvokkaan+moderni+Lady+Macbeth
Igor Stravinskyn Hulttion tie loistaa puvuillaan [On Stravinsky’s Rake’s Progress, Finnish National Opera premiere]. Turun Sanomat 23.3.2016.
http://www.ts.fi/kulttuuri/855734/Hulttion+tie+loistaa+puvuillaan
Indigo ei ole hevimättöä vaan veristinen musikaaliooppera [On the World Premiere of Indigo, Finnish National Opera]. Turun Sanomat 24.1.2016. http://www.ts.fi/kulttuuri/843593/Indigo+ei+ole+hevimattoa+vaan+veristinen+musikaaliooppera
Ei mennyt kuin Strömsössä [On Wagner’s Meistersinger, Finnish National Opera premiere]. Turun Sanomat 15.3.2015.
http://www.ts.fi/kulttuuri/musiikki/746747/Ei+mennyt+kuin+Stromsossa
Musiikillisesti loistelias Figaron häät aloitti Kansallisoopperan syyskauden [On Marriage of Figaro, Finnish National Opera premiere]. Turun Sanomat 31.8.2014. http://www.ts.fi/kulttuuri/musiikki/670707/Musiikillisesti+loistelias+Figaron+haat++aloitti+Kansallisoopperan+syyskauden
Veristinen La Bohème on tavallisuudessaan tyylikäs [On La bohème, Finnish National Opera premiere] Turun Sanomat 23.3.2014. http://www.ts.fi/kulttuuri/610030/Veristinen+La+Bohme+on++tavallisuudessaan+tyylikas
Kansallisoopperan Jenufa on laulamisen juhlaa [The National Opera’s Jenufa is a celebration of singing, Finnish National Opera premiere]. Turun Sanomat 26.1.2014. http://www.ts.fi/kulttuuri/musiikki/587934/Kansallisoopperan+Jenufa+++on+laulamisen+juhlaa
Don Pasquale on tyylikäs modernisointi [Don Pasquale is an Elegant Modernisation, Finnish National Opera premiere]. Turun Sanomat 27.9.2013. http://www.ts.fi/kulttuuri/musiikki/540620/Don+Pasquale+on+tyylikas+modernisointi
New Generation Operan Don Giovanni on taiteellinen täysosuma [Don Giovanni by the New Generation Opera is an Artistic Bull’s-eye, Helsinki Festival]. Turun Sanomat 20.8.2013.
Soile Isokoski loistaa Daphnessa [Soile Isokoski Dazzles in Daphne, Helsinki Festival]. Turun Sanomat 19.8.2013.
http://www.ts.fi/kulttuuri/musiikki/524199/Soile+Isokoski+loistaa+Daphnessa
Massenet ja aistillisen rakkauden kirot [Massenet and the Curses of Sensual Love, Finnish National Opera premiere]. Turun Sanomat 27.1.2013. http://www.ts.fi/kulttuuri/musiikki/442730/Massenet+ja+lihallisen+rakkauden+kirot
Pääkalloja ja orjantappurakruunuja [Skulls and Crowns of Thorns, Finnish National Opera premiere]. Turun Sanomat 25.10.2012.
http://www.ts.fi/kulttuuri/musiikki/406160/Paakalloja+ja+orjantappurakruunuja
Karita Mattila tekee elämänsä roolityötä [Karita Mattila in the Role of Her Lifetime]. Turun Sanomat 9.9.2012.
http://www.ts.fi/kulttuuri/musiikki/388140/Karita+Mattila+tekee+elamansa+roolityota
Silmäpeliä Mansessa – Tampereen oopperan Taikahuilu on loistelias modernisointi [Flirting in Manse – The Magic Flute by Tampere Opera is a Brilliant Modernisation, Finnish National Opera premiere]. Turun Sanomat 7.3.2011. http://www.ts.fi/kulttuuri/musiikki/202334/Silmapelia+Mansessa
Kansallisooppera atomiajassa [The National Opera in the Atomic Age, Finnish National Opera premiere]. Turun Sanomat 6.11.2011. http://www.ts.fi/kulttuuri/musiikki/274226/Kansallisooppera+atomiajassa
Toisaalta ja toisaalta [On the Other Hand, review of Plácido Domingo’s concert at the Hartwall Arena]. Turun Sanomat 26.8.2011.
Rohkeita kannanottoja, loisteliasta näyttämökuvaa. Aida ei anna katsojan unohtaa [Bold Statements and Brilliant Staging. Aida Won’t Let the Audience Forget, Finnish National Opera premiere]. Turun Sanomat 19.9.2010. http://www.ts.fi/kulttuuri/musiikki/160549/Aida+ei+anna+katsojan+unohtaa
Kaivos – vihdoinkin! Muhkea konserttiversio myös levytetään [Kaivos – at Last! The Impressive Concert Version Will be Recorded]. Turun Sanomat 26.9.2010. http://www.ts.fi/kulttuuri/musiikki/162051/Kaivos++++vihdoinkin
Kotimaa
Faustia varman päälle [Faust on the Safe Side, Finnish National Opera premiere]. Kotimaa 28.1.2010.
Keskisuomalainen
(Suurin osa Keskisuomalaisessa julkaistuista ooppera-arvioista on ilmestynyt myös Savon Sanomissa ja Karjalaisessa.)
Nainen sodan jaloissa [Ennakko Saariahon Adriana Materista]. Keskisuomalainen 28.3.2006.
Taikahuilu, nyt myös lapsille [Arvio Suomen Kansallisoopperan ensi-illasta]. Keskisuomalainen 5.3.2006.
Rikkaan sointihurmion hehkua [Nainen vailla varjoa -ensi-illan arvio]. Keskisuomalainen 22.1.2006.
Andrea Chénier on Hynnisen juhlaa [Arvio Suomen Kansallisoopperan ensi-illasta]. Keskisuomalainen 27.11.2005.
Manon Lescaut on kaunista katseltavaa [Arvio Suomen Kansallisoopperan Manon Lescaut -produktiosta]. Keskisuomalainen 25.9.2005.
Palaset paikallaan Parsifalissa [Arvio Suomen Kansallisoopperan Parsifalista]. Keskisuomalainen 21.3.2005.
Hyönteiselämää Venäjänmaalla [Arvio Suomen Kansallisoopperan Patarouva-tuotannosta]. Keskisuomalainen 7.1.2005.
Silmänruokaa ja naisäänten juhlaa. Suomen Kansallisoopperan Ruusuritari on lavastamisen mestarinäyte [Arvio Kansallisoopperan produktiosta]. Keskisuomalainen 28.11.2004.
Norma Suomessa – vihdoinkin! [Arvio Suomen Kansallisoopperan Norman ensi-illasta]. Keskisuomalainen 29.3.2004.
Valon ja värin musiikkidraamaa. Tukholman Kuninkaallisen oopperan Tristan ja Isolde on taiteellinen voitto [Arvio Tukholman kuninkaallisen oopperan produktiosta]. Keskisuomalainen 26.3.2004.
Karita Mattila loistaa Janáčekin Katja Kabanovan nimiroolissa. Keskisuomalainen 14.12.2003.
Uskoa ja irstailua Pietarissa. Einojuhani Rautavaaran Rasputin ei uudista, vaan jatkaa kunniakkaasti traditiota. Keskisuomalainen 21.9.2003.
Kaleva
Émilie on yhden naisen ooppera [Kaija Saariahon Émilie-oopperan arvio]. Kaleva 3.3.2010.
Kilpailusta potkua ammattilaisuralle [Mezzosopraano Carolina Grogiuksen haastattelu]. Kaleva 5.8.2009.
Rautavaaran Aleksis Kivi on nykyoopperaa hienoimmillaan. [Einojuhani Rautavaaran Aleksis Kiven ensi-ilta-arvio Suomen Kansallisoopperasta]. Kaleva 14.9.2009.
Falstaff on toimiva matkalaukkutuotanto [Ensi-ilta-arvio Kansallisoopperan Falstaffista]. Kaleva 21.9.2009.
Femme fatalesta apinanaiseksi [Arvio Kokkolan oopperan Lulusta]. Kaleva 9.3.2009.
Tumma tutkielma miehen vallasta [Arvio SKO:n Rigoletto-tuotannon ensi-illasta]. Kaleva 1.12.2008.
Pappa Bach on elävää musiikkiteatteria [Arvio Suomen Kansallisoopperan lastenoopperasta]. Kaleva 13.10.2008.
Pohjalaisia palasi Ilmajoelle. [Arvio Ilmajoen musiikkijuhlien Pohjalaisia-tuotannosta]. Kaleva 13.6.2008.
Orfeus palasi kukkakedoille [Arvio Tukholman Drottningholmin barokkifestivaalin Orfeus-produktiosta]. Kaleva 7.8.2007.
Jyrki Anttila laulaa Wagneria Riiassa [Oopperalaulaja Jyrki Anttilan haastattelu]. Kaleva 6.3.2007.
Sattuma vei Aulis Sallisen säveltäjäksi [Aulis Sallisen syntymäpäivähaastattelu]. Kaleva 9.4.2005.
Sallisen Kuningas palasi voitokkaasti.[Arvio Aulis Sallisen Kuningas lähtee Ranskaan -oopperasta, Helsingin kaupunginorkesteri Finlandia-talossa]. Kaleva 9.4.2005.
Aika kypsä Pylkkäs-renessanssille? [Arvio Tauno Pylkkäsen Mare ja hänen
äitinsä -produktiosta. Estonia-teatterin vierailu Suomen Kansallisoopperassa]. Kaleva 4.4.2005.
Parsifal ja pyhän naiseuden etsintä. Bayreuthin juhlilla jälleen kohuproduktio. Kaleva 19.8.2004.
Koirien Kalevala on hittiainesta [Oopperakantaesityksen arvio Savonlinnan Oopperajuhlilta]. Kaleva 14.7.2004.
Juha Uusitalo matkalla maineeseen. Kaleva 14.7.2004.
Ylistyslaulu saamelaistunteelle. [Armas Launiksen Aslak Hetta -oopperan esittely]. Kaleva 11.3.2004.
Löytöretkiä musiikkiin [Kirja-arvio Eero Tarastin Musiikin todellisuudet -teoksesta]. Kaleva 7.3.2004.
Syvä kumarrus elämäntyölle. Placido Domingo hurmaa yhä. Kaleva 20.12.2003.
Bayrethissa ohjaaja on kuningas [Bayreuthin musiikkijuhlien esittely]. Kaleva 15.8.2003.
Helena kipuaa Liuksi. Puccinin Turandot on Savonlinnan uutuusteos. Kaleva 8.7.2003.
Suosikkioopperan paluu [Savonlinnan Oopperajuhlien Lentävän hollantilaisen arvio]. Kaleva 8.7.2003.
Muita tekstejä
Kaija Saariaho on hienostuneiden sointivärien säveltäjä. The Finnish National Opera. Online:
http://oopperabaletti.fi/kulisseissa/kaija-saariaho-on-hienostuneiden-sointivarien-saveltaja/.
Arvio Rolf Wallinin levystä Act. Innerworldaudio 2/2010.
How to Listen to Contemporary Music? Innerworldaudio 7/2009. 82–89.
Shokkihoitoa Bayreuthissa. Wagneriaani 24. 2004.
Tristan ja Isolde Tukholmassa. Wagneriaani 24. 2004.
Turandot soi, mutta ei yli äyräidensä. Savon Sanomat 27.1.2004.
Ville Rusanen valloitti äänellään. Savon Sanomat 25.1.2004.
Ville Rusanen säteili karismaa kettuoopperassa. Savon Sanomat 25.1.2004.
Pieni ensyklopedia musiikista. Kirja-arvio Eero Tarastin Musiikin todellisuudet -teoksesta. Yliopisto-lehti 7/2004.
Karita Mattila loistaa Janácekin Katja Kabanovan nimiroolissa. Savon Sanomat 14.12.2003.
Tristanin ja Isolden kolmiodraama toista kesää oopperajuhlilla. Ooppera-uutiset. Savonlinnan Oopperajuhlien kannatusyhdistys. 2003.
Ylikapellimestari Muhai Tangin haastattelu. Oopperasanomat. Suomen Kansallisoopperan tiedotuslehti. 2003.